Sociale corporatie? Digitaliseren!

Meer tijd voor de huurders die het nodig hebben, minder tijd voor huurders die het zelf kunnen. Beide doelgroepen tevreden, en gelijktijdig gaan de totale kosten omlaag. Ons concept van de interactieve website met doorvertaling naar de klantprocessen maakt dit waar. Dat is natuurlijk kort door de bocht. Maar het is wel waar! Digitaliseren resulteert in lagere kosten. 

Kortom, meer geld voor de primaire doelstelling, goede woningen tegen een betaalbare prijs in een prettige leefomgeving. Digitaliseren maakt het op maat bedienen van klanten mogelijk. Minder tijd besteden aan huurders die het zelf kunnen, is meer tijd beschikbaar voor huurders die het nodig hebben. Een sociale corporatie is daarom een digitale corporatie.

Succesvol digitaliseren is een uitdaging

De transitie naar een digitale corporatie is niet eenvoudig. De verwachtingen van klanten zijn hoog. Bol.com, Wehkamp en Coolblue bepalen de norm voor digitale klantbeleving. Gegevens zijn juist, processen transparant en simpel, doorlooptijd duidelijk. Geen overbodige drempels en vragen. Alle communicatie verloopt digitaal. Als iets niet kan, wordt dat direct duidelijk met een heldere toelichting. Door statussignalering en track-and-trace worden onnodige telefoontjes voorkomen. Een digitale corporatie heeft focus op optimale klantbeleving.

Succesvol digitaliseren, hoe doe je dat?

De digitale corporatie is een corporatie die haar processen primair heeft ingericht op digitaal werken. Geen overbodige handelingen en vragen. Klanten op maat bedienen en vragen snel en in 1 keer goed beantwoorden. Voor veel corporaties betekent dit een behoorlijke verbouwing terwijl de winkel open moet blijven. Want een succesvolle transitie naar een digitale corporatie vraagt het gelijktijdig aanpassen van klantbediening, procesinrichting, informatievoorziening én organisatiecultuur. En een halve digitale transitie is geen recept voor succes; niemand komt terug in een half lege winkel. Het is dus nodig om een integrale verandering door te voeren. Een van de resultaten? Nieuwe digitale processen met een voorspelbare doorlooptijd.

Wat kan HMVW hierin betekenen?

HMVW treedt op als architect en regisseur. Vanuit de samen ontwikkelde visie zetten we een maatwerk aanpak neer voor de transitie naar de digitale corporatie. De interactieve website en zaak- en vraaggericht werken zijn voorbeelden van oplossingen die we aanreiken om tot een goed resultaat te komen. Bij selectie van informatiesystemen kijken we verder dan het traditionele aanbod in de sector. Leveranciers worden uitgedaagd om mee te denken. Samen met onze klanten implementeren we informatiesystemen, en staan “samen met de voeten in de modder” om veranderingen succesvol te maken. We richten de informatie organisatie in, nemen mensen mee in een andere denk- en werkwijze en borgen structureel resultaat.

Menno de Jong

Smile